wtorek, 26 lutego 2013

Folkowe filiżaneczki vege.

porcelana Lubiana, folk

Małe dziewczynki nie lubią warzyw. Nie, nie, nie. Małe dziewczynki krzywią się na widok brukselki, kręcą nosem przed talerzem z marchewką z groszkiem i na pewno nie jedzą fasolki. Duże dziewczynki wiedzą, że warzywa są zdrowe i mają błonnik, który zapycha (przynajmniej w teorii) i zmniejsza uczucie głodu. Duże dziewczynki znają też sposoby na to, żeby warzywa były bardziej zjadliwe. No, może poza marchewką z groszkiem. Brrr.

Jakiś czas temu trafiłam do małej knajpki w Lublinie, gdzie królowały głównie wegetariańskie dania. Miałam okazję spróbować "szklaneczek". Nie jadłam szkła, za to pasty serwowane były właśnie w małych szklankach. U mnie- w filiżankach po babci. Budzą ogrom cudownych wspomnieć, smakujących bożonarodzeniowym barszczem. Barszcz... O czym ja to mówiłam...? Pasty! Pasty... Nie, nie, nie jajeczne! Jajek nie jadam w takiej postaci (ani w żadnej innej, która to postać nie jest ciastem lub koglem moglem z kakao). To były pasty z warzyw. Najbardziej zapadł mi w pamięć smak pietruszkowego pesto-musiałam je odtworzyć w domu! Ale żeby nie było jej samotnie, zrobiłam też dwa inne mazidła. Jednak to pietruszkowe pesto- albo pesto polskie ;)- okazało się hitem. Muszę Was tylko ostrzec, że jeśli macie stępione nożyki w blenderze, to może się okazać, że pasta nie będzie idealnie gładka- i np słonecznik nie zostanie zmielony. Do takich rzeczy przydaje się moździerz :). Niżej przepisy na trzy pasty i oczywiście zdjęcia.
  
vege, pasta, pietruszka, pesto




 Pietruszkowe pesto:
  • 2 pęczki pietruszki
  • garść słonecznika
  •  ząbek czosnku
  • 5 łyżek oliwy z oliwek
  • sól do smaku

Pietruszkę myjemy, siekamy. Słonecznik prażymy na patelni. Potem, należy wszystko porządnie zmiksować (zmoździerzyć!) i już ;)!


różowa pasta, vege


 Pasta z fasoli i buraka.

  • garść białej fasoli
  • 1 burak
  • 50 ml oliwy z oliwek
  • zioła prowansalskie, sól, pieprz 
Fasolę najpierw trzeba namoczyć (najlepiej zostawić na noc), potem ugotować. Buraka najlepiej upiec- w folii aluminiowej, w 200 stopniach, ok  40 minut. Potem miksujemy wszystkie rzeczy (buraka należy obrać przed zmiksowaniem ;).







rukola, pasta, vege




Pasta z fasoli i rukoli:
  • garść białej fasoli
  • 50g rukoli
  • 1 ząbek czosnku
  • 5 łyżek soku z cytryny
  • ostrej papryka i sól
  • 5 łyżek oliwy z oliwek 

Fasolę namoczyć, ugotować. I znów- miksujemy wszystko na gładką, zieloną niczym Shrek masę ;)
pasty, chrupkie pieczywo, grissini

Pasty nadają się do wszelkiego rodzaju pieczywa. Ja podałam z pszennym chlebem, waflami ryżowymi SLIM i naturalnymi  oraz z paluszkami grissini.

Zrobiłam jeszcze pasztet z... selera, ale o tym już innym razem ;).

4 komentarze:

  1. mmm ,usze wypróbowac , a marchewke z groszkiem uwielbiam ;))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Próbuj, próbuj :).

      Powtórzę: marchewka z groszkiem, BRRRR! :D

      Usuń
  2. Odpowiedzi
    1. Też mi bardzo smakowały. Aż tęskno za wiosną, jak się takie zielone je ;)

      Usuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...